poniedziałek, 9 marca 2015

Perfekcjonizm

Witam, dzisiaj podzielę się z wami fragmentami ksiażki "Przekleństwa perfekcjonizmu"

Na początek krótki test:

Cwiczenie: Przeczytaj poniższe zdania i zastanów się czy mogą się odnosić do ciebie.

1. Gdy popełnię jakiś błąd, stale go rozpamiętuję i obwiniam się.
2. Kazde zadanie rozpoczynam od spisania listy rzeczy do zrobienia.
3. Rzadko jestem z siebie zadowolony
4. często myślę, ze mogłem coś zrobić lepiej.
5. Gdyby nie istniał konkretny termin oddania projektu/ zadania, to wprowadzałbym poprawki bez końca.
6. Z reguły mam problem z ukończeniem zadań, bo zawsze znajdzie się część , którą można by ulepszyc.
7. Jeżeli coś jest zrobione za szybko, to nieznaczy, ze jest zrobione dobrze.
8. Trudno mi prosić o pomoc innych
9. Zanim wyślę wiadomosć lub oddam jakieś zadanie, sprawdzam je wczęsniej w celu wykrycia ewentualnych błędów.
10. Jęśli coś mi nie wydszło, szukam winy w sobie.
12. nawet jesli ukończe jakiś projekt czy zadanie, nie oddaję go wczęsniej i do ostatniej chwili coś poprawiam.
12. Najważniejszy jest dla mnie konkretny cel, do którego dążę.
13.Ważne jest dla mnie to, co inni o mnie myślą i jak mnie oceniaą.
14. Denerwują mnie osoby, które nie stawiaj sobie porzeczki tak wysoko jak ja.
15. Nie pozwalam sobie na popełnianie błędów.
16. z reguły porównuję się z innymi.

Paul Hewitt i Gordon Flett, kanadyjscy psychologowie badający zjawisko perfekcjonizmu, wyrózni9li jego trzy rodzaje:
!. zorientowany na sibie
2. zorientowany na innych
3. uwarunkowany społecznie

Kim jest perfekcjonista?

Wiele ludzi sądzi, ze perfekcjonista ma zamiłowanie do liczb i linijek. Wizja perfekcjonisty z cyrklem jest bardzo popularna. Jednak zjawisko to jest o wiele bardziej złorzone. przyczyny perfekcjonizmu są różne, istnieją różne osobowości, a takze zaburzenia i choroby z tym związane oraz dobre cechy.
    Ja - ot taka sobie dziewczyna - jestem straszną perfekcjonistką. Zawsze się ubrudzę, moje prace plastyczne są ekspresyjne, linie na papierze - krzywe, notatki - nieuporządkowane. I gdzie ta prrostota, ta surowość?
   A jednak. Można chcieć być perfekcyjnym w ekspresji. Co do punktu 7, to robię prace w swoim tempie i takze uważam, że to co jest zrobione za szybko, nie jest idealne. Nie można zrobić zadania dokładnie - proszę, lepiej nie zrobić go wcale! Nie uważam jednak abym wyrzucała kartki ze złością i zaczynała do nowa. Raczej zachowuje kartkę by skupić się na błedzie.Moim problemem jest też to, ze za pierwszym razem chcę zrobić wszytko idealnie - nie akceptuje faktu, ze człowiek może się rozwijać, popełniać błędy, by je poprawiać, dochodzić do czegoś. Po co robić tysiace zadań z matematyki? Kiedy przyjdzie moment, zrobię idelanie kartkówkę! Po co prowadzić regularnie zeszyt? Jak bedzie na ocenę, zrobię go idealnie!
Ojej, coś tu jeszcze popiszę na ten temat, jesli was to interesuje. Jak to u was się objawia?


2 komentarze:

  1. hm.. ciągle porównywanie siebie na tle innych i ciągłe dążenie do bycia lepszym, dużo lepszym.. To według mnie mój perfekcjonizm ;)
    zapraszam do siebie http://madam-lillianne.blogspot.com/
    czekam na kolejnego posta! ;)

    OdpowiedzUsuń

Smiało, pokarz, ze tu byłeś! jakieś wrażenia! Jestem ciekawa!